Fandom

Disney Wiki

Aku Ankka

299sivua
tässä wikissä
Add New Page
Kommenttia0 Share
Aku Ankka.jpg
Aku Ankka
Taustatiedot
Elokuvissa Viisas Kana Kananen
Kolme caballeroa
Kuka viritti ansan, Roger Rabbit?
Mikki, Aku, Hessu – kolme muskettisoturia
Televisio-ohjelmissa Ankronikka
Nokkapokka
Akun tehdas
Mikin klubi
Ankronikka (TV-sarja 2017)
Videopeleissä Aku Ankka: Universumin sankari
Näyttelijä
Animaattorit
Ääninäyttelijä Suomeksi:
Jukka Rasila
Kari Franck
Englanniksi:
Clarence Nash
Tony Anselmo
Rob Paulsen
Suunnittelija
Inspiraatio
Hahmotiedot
Koko nimi Aku Fauntleroy Ankka
Muut nimet Herra Ankka
Aku-setä
Ankka Lampinen
Taikaviitta (alter-ego)
Tuplanolla (alter-ego)
Luonne Äkkipikainen, äänekäs, aggressiivinen, itsekäs, piittaamaton, töykeä, laiska, mahtaileva, ilkikurinen, pelkurimainen (joksus)
Ulkonäkö Klassinen: Musta tai sininen merimies puku, merimieslakki
Nokkapokka: Sini-punainen Hawaji T-paita
Kansalaisuus
Laji
Syntymäpäivä 9. kesäkuuta (munittu)
13. maaliskuuta (kuoriutunut)
Ammatti Useita:
huoltoaseman pitäjä
taksikuski
juoksupoika
imurikauppias
kolikonkiillottaja (yleisin)
kadunlakaisija
keittiöapulainen
konduktööri
koulusalapoliisi
lehmipoika
lehtikuvaaja
margariinitehtaan työntekijä
palomies
poliisi
parturi-kampaaja
pormestari (väliaikainen)
talonmies
velkoja
yövartija
Suuntaus
On osana
Tavoite
Koti Ankkalinna, Paratiisitie 13
Sukulaiset Tupu, Hupu ja Lupu (siskonpojat)
Della Ankka (sisko)
Roope Ankka (eno)
Touho Ankka (serkku)
Hannu Hanhi (serkku)
Hortensia McAnkka (äiti)
Mummo Ankka
Aaron Ankka (isä)
Lemmikit Pulivari
Liittolaiset José Carioca, Panchito Pistoles, Pelle Peloton, Iines Ankka, Mikki Hiiri
Kätyrit
Viholliset Teppo Tulppu, Hannu Hanhi, Papatiti
Pitää Laiskottelusta, roskaruosta, kuuluisuudesta, rahasta
Ei pidä Työn tekemisestä, huijatuksi tulemisesta, Repe Sorsasta (tämä käy ilmi elokuvassa Kuka viritti ansan, Roger Rabbit?)
Voimat ja kyvyt
Aseet
Kohtalo
Lainaus "Voi, pojat, pojat, pojat!"

Aku Ankka on Mikki Hiiren ohella yksi suosituimia Disney-hahmoja kautta aikain, sekä yksi tärkeimmistä Disney-maskoteista. Ensikertaa Aku esiintyi Viisas Kana Kananen-lyhytelokuvassa.

Taustaa Muokkaa

Aku asuu Ankkalinnassa oseitteessa Paratiisitie 13 siskonpoikiensa Tupun, Hupun ja Lupun, sekä koiransa Pulivarin kanssa.

Aku on luonteeltaan äkkipikainen sekä kärsimätön. Töissä epäsäännöllisesti käyvä Aku ruinaa yleensä rahaa rikkaalta enoltaan Roopelta, joka rahan sijasta tarjoaa usein lyhyitä keikkahommia, usein kolikoiden kiillottamista.

Toisinaan Aku saattaa myös onnistua hankkimaan töitä, jolloin hän kuitenkin suuruuden hulluuttaan yrittää hoitaa keiken paremmin, kuin hyvin. Tällöin homma karkaa tavan omaisesti lapasesta.

Akun ystäväpiiriin kuuluvat nerokas keksijä Pelle Peloton sekä "nuoruuden tuttavat" Panchito Pistoles ja José Carioca. Aku myös seurustelee Iines Ankan kanssa ja kilpailee usein serkkunsa Hannu Hanhen kanssa siitä kumpi saa Iineksen heilakseen.

Akulla on myös kaksi alter-egoa: supersankari Taikaviitta ja agentti Tuplanolla.

Akun kehtitys ja historia Muokkaa

Walt Disney kertoi saaneensa ajatuksen Aku Ankasta äänen perusteella, kun hän kuuli imitaattori Clarence Nashin matkivan lintuja ja muita eläimiä radiossa. Nash palkattiin esittämään Aku Ankkaa lyhytelokuvaan Viisas Kana Kananen, jonka jälkeen hän toimi Akun äänenä kuolemaansa saakka vuoteen 1985.

Alkuaikojen Aku Ankka oli luonteeltaan hyvin äkkipikainen ja riidanhaluinen sekä ajattelematon, mikä saattoi hänet jatkuvasti erilaisiin vaikeuksiin. Hyveellisestä Mikki Hiirestä poiketen Aku voi toimia sekä tarinan sankarina että konnana.

1930-luvulta 1960-luvulle tehdyt Aku Ankka -animaatiot ovat nykyisin hyvin arvostettuja. Aku olikin alun perin nimenomaan animaatiohahmo. Aku Ankka -piirretyt ovat lyhyitä ja toiminnallisia. Välillä niissä koetaan seikkailuja, mutta useimmiten liikutaan jonkin arkiaskareen ympärillä. Toisinaan Aku Ankalla on vastustaja, kuten Tiku ja Taku tai muita eläimiä, mutta usein Akun vaikeudet seuraavat kenenkään järjestämättä. Varsinaisia Aku-piirrettyjä tehtiin 128.

Vuonna 1936 amerikkalaisissa sanomalehdissä alettiin julkaista Al Taliaferron piirtämiä sarjakuvastrippejä, joiden päähenkilönä oli Aku. Taliaferro ja käsikirjoittaja Bob Karp kehittelivät Akun tulista luonnetta ja loivat Mummo Ankan, Hansu Hanhen, Pulivarin sekä Tupun, Hupun ja Lupun.

Vuoteen 1941 mennessä Aku oli ehtinyt esiintyä jo viidessäkymmenessä piirretyssä, ja vuonna 1965 hän oli esiintynyt jo sadassa piirroselokuvassa. Muutama piirroselokuva tehtiin CinemaScope-koossa ja yksi jopa kolmiulotteisena.

1940-luvun alkupuolella Disney-yhtiö otti osaa toisen maailmansodan aikaiseen propagandaan, ja niinpä Akua alettiin nähdä piirretyissä propagandaelokuvissa.

Disney julkaisi myös kuusi lyhytelokuvaa, joissa Aku liittyy Yhdysvaltain armeijaan ja taistelee yhdessä näistä japanilaisia sotilaita vastaan. Näistä ensimmäinen, Donald Gets Drafted, sisälsi kohtauksen jossa Akun värväyspaperissa lukee kokonimi Donald Fauntleroy Duck.

Sota-aikana Disney-elokuvia oli vaikea levittää Euroopassa, ja niinpä Disney-yhtiö päätti markkinoida elokuviaan Etelä-Amerikassa. Vuonna 1942 ilmestyi Oppitunti, jota 1944 seurasi Kolme caballeroa. Näissä Aku ystävystyi José Cariocan ja Panchito Pistolesin kanssa.

Vuonna 1942 amerikkalainen Western Publishing Company -kustannusyhtiö alkoi julkaista Disney-hahmojen sarjakuvia. Myöhemmin samana vuonna kustantamolle alkoi työskennellä Carl Barks, joka aikaisemmin oli toiminut muiden muassa pilapiirtäjänä ja Disney-studioiden animaattorina. Barks kehittyi nopeasti sekä piirtäjänä että käsikirjoittajana ja alkoi kehitellä Akun hahmoa. Hän loi aikaisemmin ärhäkästä ja äkkipikaisesta Akusta päättäväisen ja itsevarman hahmon. Hän myös käytti ja kehitti Taliaferron ja Karpin keksimiä hahmoja, erityisesti Tupua, Hupua ja Lupua.

Barks sijoitti Akun asumaan Ankkalinnan kaupunkiin, ja kansoitti sen keksimillään hahmoilla, kuten Roope Ankalla, Hannu Hanhella, Pelle Pelottomalla, Karhukoplalla ja Teppo Tulpulla. Hän myös piirsi ja käsikirjoitti joukon legendaarisia ankkatarinoita, kuten Kulmikkaat munat, Aku Ankka pelastaa Tyhjälän joulun ja Kultainen kypärä.

Vuosina 1987–90 esitetyssä piirrossarjassa Ankronikka Aku liittyy Yhdysvaltain laivastoon ja jättää Tupun, Hupun ja Lupun Roope-enonsa (jota kututaan sedäksi) huollettaviksi. Sarja kuvasi Roopen ja ankanpoikien seikkailuja, ja Aku itse esiintyi vain muutaman kerran. Akun poissaoloon on monia syitä: sarjan alkaessa Clarance Nash oli äskettäin kuollut, ja Ankronikan tuottajat pelkäsivät Akun saattavan jättää päähahmoksi tarkoitetun Roopen varjoonsa. Sarjan tapahtumien edetessä tuottajat huomasivat, että Roope ja ankanpojat tarvitsisivat apulaisen, mutta koska Akua ei uskallettu käyttää, he keksivät tälle eräänlaiseksi ”sijaiseksi” lentäjä Heimo Huiman. Akun ääninäyttelijänä sarjasta eteenpäin toimi Tony Anselmo.

Vuonna 1996 toteutetussa sarjassa Nokkapokka Aku on palannut laivastossa ja asuu teini-ikäisten sisarenpoikiensa Tupun, Hupun ja Lupun kanssa Ankkalinnassa.

Sarjakuvien Aku on säilyttänyt suosionsa Euroopassa aina nykyaikaan saakka. Erityisen suosittu Aku on Italiassa, Norjassa ja Suomessa. Italialaiset sarjakuvataiteilijat, kuten Giorgio Cavazzano, Massimo De Vita ja edesmennyt Romano Scarpa, ovat luoneet oman ankkamaailmansa, jonka luomuksia ovat esimerkiksi Akun toinen minä, naamioitu sankari Taikaviitta ja Akun serkku Into Ankka.

Nykyisistä Aku Ankka -piirtäjistä yksi tunnetuimmista on kuitenkin yksityiskohtaisesta piirrosjäljestään tunnettu yhdysvaltalainen Don Rosa, jonka koko tuotanto sisältää valtaisasti viittauksia Barksin tarinoihin. Tuotteliain Aku Ankka -taiteilija on ollut edesmennyt chileläinen Vicar, jolla oli ikioma studio.

Aku Ankka Suomessa Muokkaa

Suomessa Aku Ankka - sarjakuva ilmestyy, joka viikko keskiviikkona.

Akun äänenä suomenkielisissä elokuvissa ja sarjoissa ovat olleet Jukka Rasila ja Kari Franck.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki