FANDOM

Aladdin
Aladdin
Ohjaaja Jamie Mitchell
Roberts Gannaway
Tony Craig
Rick Schneider-Calabash
Tuottaja Melinda Rediger
Kirjoittaja Dorothy Ann Blank
Richard Creedon
Merrill De Maris
Otto Englander
Earl Hurd
Dick Rickard
Ted Sears
Webb Smith
Säveltäjä Frank Churchill
Paul Smith
Leigh Harline
Kuvaaja
Leikkaaja
Studio
Jakelija
Julkaisupäivä(t) 21. joulukuuta 1937 (USA)
16. lokakuuta 1938 (Suomi)
Kesto 83 min
Alkuperäiskieli englanti
Budjetti 1 488 000 yhdysvaltain dollaria
Tuotto
Edeltäjä Kaunotar ja hirviö
Seuraaja Leijonakuningas

Aladdin on vuonna 1992 ensi-iltansa saanut Disneyn animaatioelokuva, jonka ovat ohjanneet John Musker ja Ron Clements. Elokuva kertoo Agrabassa, Arabiassa asuvasta nuoresta miehestä, Aladdinista. Aladdinin juoni perustuu Tuhannen ja yhden yön tarinaan Aladdinista ja taikalampusta. Elokuva voitti kaksi Oscar-palkintoa ja Golden Globea parhaasta musiikista ja -laulusta. Disney valitsi 1990-luvulla suomenkielisen dubbauksen maailman parhaaksi Aladdin-dubbaukseksi, ja suomenkielisen Hengen ääninäyttelijä Vesa-Matti Loiri sai erityismaininnan ”ainutlaatuisen omaperäisestä” roolisuorituksestaan.

JuoniMuokkaa

Agraban Sulttaanin suurvisiiri Jafar (Jarkko Rantanen) yrittää saada haltuunsa Ihmeiden onkalosta maagisen öljylampun, jonka sisällä asuu henki. Kun Jafarin apulaisena toimiva pikkurikollinen epäonnistuu yrityksessään astua luolan sisään, Jafar ja hänen papukaijansa Jago (Seppo Pääkkönen) saavat tietää, että Ihmeiden onkaloon voi astua ainoastaan ”hiomaton timantti”.

Sulttaanin tytär Jasmine (Ulla Hakola) on kyllästynyt elämäänsä palatsissa ja pakenee Agraban markkinoille. Siellä hän tapaa katurotta Aladdinin (Sami Aarva) ja tämän apinan, Abun. Kaksikko huomaa, että heillä on paljon yhteistä. Kun Aladdin pidätetään prinsessan sieppauksesta, Jasmine määrää vartijat vapauttamaan hänet mutta tuloksetta. Myöhemmin Jafar valehtelee Jasminelle väittäen, että Aladdin on ehditty teloittaa.

Vanhaksi mieheksi naamioitunut Jafar vapauttaa Aladdinin ja Abun vankilasta ja johdattaa heidät Ihmeiden onkalolle. Luolan tiikerinmuotoinen pää käskee Aladdinia ja Abua olemaan koskematta mihinkään muuhun kuin lamppuun. Aladdin ja Abu astuvat sisään luolaan ja tapaavat siellä taikamaton, joka opastaa heidät lampun luo. Abu yrittää kuitenkin varastaa erään rubiinin, minkä seurauksena luola alkaa sortua. Taikamatto sieppaa Aladdinin ja Abun kyytiin ja lennättää heidät luolan sisäänkäynnille. Aladdin ojentaa lampun Jafarille, joka yrittää sitten tappaa hänet. Abu kuitenkin puree Jafaria ja varastaa lampun takaisin. Sitten Aladdin, Abu ja taikamatto putoavat takaisin luolaan, joka sulkeutuu lopullisesti.

Sortuneessa luolassa Aladdin hieroo lamppua ja päästää vapaaksi lampussa asuvan Hengen (Vesa-Matti Loiri). Henki paljastaa, että Aladdin saa toivoa häneltä kolme toivomusta (tosin Aladdin ei voi toivoa kenenkään kuolemaa, rakkautta tai kuolleista herättämistä). Aladdin huiputtaa Hengen vapauttamaan heidät luolasta käyttämättä siihen ainuttakaan toivomustaan. Kun Aladdin kysyy Hengeltä, mitä tämä itse tahtoisi toivoa, tämä myöntää toivovansa vapautta, sillä kaikkien lampun henkien tapaan Henki on lamppunsa vanki. Aladdin lupaa käyttää viimeisen toiveensa Hengen vapauttamiseen. Kerrottuaan Hengelle Jasminesta Aladdin päättää käyttää ensimmäisen toiveensa tullakseen prinssiksi ja voidakseen kosia Jasminea.

Aladdin palaa Agrabaan juuri, kun Jafar yrittää huiputtaa sulttaanin (Veikko Honkanen) järjestämään Jasminen naimaan hänet. Kun Aladdin marssii sulttaanin palatsiin ”prinssi Alina”, Jasmine kuitenkin torjuu hänet. Henki ehdottaa Aladdinille, että tämä paljastaisi Jasminelle todellisen henkilöllisyytensä, mutta Aladdin kieltäytyy ja jatkaa sulavakäytöksisen prinssin teeskentelemistä. Eräänä yönä Aladdin vie Jasminen taikamatolla kierrokselle ulkomaailmaan. Matkalla Jasmine kuitenkin tunnistaa Alin Aladdiniksi ja vaatii saada tietää totuuden. Sen sijaan Aladdin kehittelee tarinan, jonka mukaan hän pukeutuu toisinaan rahvaaksi paetakseen kuninkaallista elämää. Pari suutelee toisiaan Aladdinin palauttaessa Jasminen takaisin kotiin.

Myöhemmin Jafarin kätyrit sieppaavat Aladdinin ja heittävät tämän mereen, mutta Henki pelastaa Aladdinin käyttäen tämän toisen toivomuksen. Aladdin palaa palatsiin ja paljastaa Jafarin suunnitelmat. Jafar kuitenkin pakenee nähtyään taikalampun Aladdinin vyössä ja käsitettyään, kuka Aladdin todella on. Aladdin ei enää uskalla kertoa Jasminelle totuutta lainkaan, ja hänen murehtiessaan Iago varastaa taikalampun ja vie sen Jafarille. Näin ollen Jafarista tulee Hengen uusi isäntä. Jafar käyttää kaksi ensimmäistä toivomustaan tullakseen sulttaaniksi ja sitten maailman mahtavimmaksi noidaksi. Uusilla voimillaan Jafar pakottaa Jasminen ja tämän isän kumartamaan edessään. Sitten hän paljastaa Aladdinin katurotaksi ja karkottaa Aladdinin ja Abun lumiseen erämaahan.

Aladdin käyttää taikamattoa päästäkseen takaisin Agrabaan. Sillä välin Jafar on vanginnut sekä Jasminen että sulttaanin ja tehnyt heistä orjiaan. Jasmine viettelee Jafarin hämätäkseen tätä sillä välin, kun Aladdin yrittää hankkia lampun takaisin. Jafar kuitenkin huomaa Aladdinin ja ryhtyy taistelemaan tämän kanssa. Jafar sulkee Jasminen suureen tiimalasiin ja muuttaa itsensä valtavaksi kobraksi. Sitten hän sieppaa Aladdinin kiemuroihinsa ja kerskuu olevansa ”maailman mahtavin olento”. Silloin Aladdin keksii keinon ja huutaa Jafarille, että Hengellä on suuremmat voimat kuin hänellä koskaan. Jafar käsittää sen olevan totta, joten hän käyttää viimeisen toivomuksensa tullakseen hengeksi. Hän saa kuitenkin huomata liian myöhään, että kaikki lampun henget ovat lamppunsa vankeja. Jafarin musta lamppu imee vastasyntyneen hengen ja siinä samalla myös Jagon sisäänsä. Henki näpäyttää lampun Ihmeiden onkaloon.

Aladdin tajuaa, ettei voi enää teeskennellä olevansa jotain muuta kuin on, ja päättää lunastaa Hengelle tekemänsä lupauksen toivomalla tälle vapautta. Nähdessään, miten paljon Jasmine Aladdinia oikein rakastaa, sulttaani muuttaa maan lakeja, niin että tästä lähtien prinsessa voi naida sen, joka prinsessasta on sen arvoinen. Vapautensa saanut Henki lähtee tutkimaan maailmaa sillä välin, kun Aladdin ja Jasmine juhlivat kihlaustaan.

ÄäninäyttelijätMuokkaa

Alkuperäiset ääninäyttelijätMuokkaa

Suomenkieliset ääninäyttelijätMuokkaa