FANDOM

256px
Jafar
Taustatiedot
Elokuvissa Aladdin
Jafarin paluu
Aladdin ja varkaiden kuningas (cameo)
Mikki Hiiren taikajoulu
Mikin ketkuteatteri
Televisio-ohjelmissa Herkules
Mikin klubi
Videopeleissä Aladdin
Disney's Aladdin in Nasira's Revenge
Disney Princess
Disney Universe
Näyttelijä
Animaattorit
Ääninäyttelijä Suomeksi:
Jarkko Rantanen
Englanniksi:
Jonathan Freeman
Suunnittelija
Inspiraatio Jafar
Hahmotiedot
Koko nimi Jafar
Muut nimet Jafar
Luonne Ahne, itsekäs, viisas, sankarillinen, rehellinen, itsepäinen, koominen, hauska, seikkailunhaluinen, neuvokas, älykäs, ahkera, joskus harvoin antelias
Ulkonäkö Jonathan Freeman
Kansalaisuus Skotti
Laji
Syntymäpäivä 1867
Ammatti Liikemies
Suuntaus
On osana
Tavoite
Koti
Sukulaiset Rajah (siskonpoika)
Abis Mal
Peddler ja Tiikeri jumala
Taikamatto
Taikalamppui
Henki
Lemmikit
Liittolaiset Jago
Abu
Henki
Kätyrit
Viholliset Sulttaani (isä)
Prinsessa Jasmine
Aladdin
Razoul
Pitää Rahasta ja niissä uimisesta
Ei pidä Tuhlaamisesta
Voimat ja kyvyt
Aseet
Kohtalo
Lainaus

Jafar (arab: جعفر [Ja'far]) on Aladdin-piirroselokuvissa esiintyvä pahantahtoinen hahmo. Jafar esiintyy ainakin elokuvissa Aladdin ja Jafarin paluu. Lisäksi hahmo esiintyy The Walt Disney Companyn Mikki Hiiren taikajoulu ja Mikin ketkuteatteri -piirroselokuvassa sekä Herkuleksesta tehdyssä animaatiosarjassa jaksossa "The Arabian Night". Jafar nähdään myös vuonna 2000 ilmestyneessä Disney's Nasira's Revenge-pelissä jossa Jafarin sisko Nasira yrittää herättää häntä henkiin. Jafar toimi Sulttaanin neuvonantajana ja luotettavimpana visiirinä, sillä oli toiminut virassaan jo monta vuotta. Aladdin-elokuvassa Jafar havitteli sulttaanin tytärtä Jasminea ja samalla sulttaanin paikkaa itselleen. Jafar muutti itsensä elokuvassa jättiläiskobraksi ja saadessaan hengeltä kolmannen toiveensa hän muuttui punaiseksi, kaikkein voimakkaimmaksi hengeksi jonka ulkonäkö muistuttaa paholaista. Jafarilla on myös papukaija Jago niminen apuri, mutta hän menee lopulta hyvien puolelle. Jafarilla oli myös elokuvassa Jafarin paluu toinen ystävä nimeltä Abis Mal, joka myös halusi satuttaa Aladinia.

Henki JafarMuokkaa

Kun Jafarin saatua viimeisen toiveen Hengelta muuttua kaikkivoipaiseksi hengeksi,Jafar muuttui suureksi ja lihaksikkaaksi paholaismaiseksi olennoksi jonka ihon väri on punainen ja silmien väri keltainen sekä sekä musta lyhyt parta ja letiksi laitettu musta tukka. Jafar on paljon voimakkaampi kuin Henki (joka itse antoi voimat Jafarille) mutta huomasi ettei henget ole vapaita olentoja vaan lampun vangeiksi jääneitä vankeja (mutta hengen voi vapauttaa heidän herransa jos herra toivoo niille vapautta) sekä jos hengen lamppu tuhoutuu,tuhoutuu samalla henki itsekin,niin kävi kun Iago potkaisi haavoittuneena lampun sulaan laavaan ja näin päättyi Jafarin kohtalo.

UlkonäköMuokkaa

Jafar on pitkäsorminen, laiha, pitkä ja synkkä mies. Jafarin iho on kelmeä ja kellertävä. Hänen päänsä muistuttaa pääkalloa. Hänellä on lyhyt, musta parta ja hän pitää usein suurta koristeellista turbaania. Jafarin paluu-elokuvassa hänen pukunsa on punainen ja hänen turbaanissaan on liekkiä muistuttava kuvio. Hänellä on usein mukanaan käärmesauva, jolla hän pystyy hypnotisoimaan uhrinsa.

Televisio-sarjassaMuokkaa

Mikin klubi

LuonneMuokkaa

Jafar on omahyväinen, hedonistinen ja vallanhimoinen. Piirroselokuvissa hän halusi tulla maailman mahtavimmaksi noidaksi ja sulttaaniksi hallitsemaan Agrabaa. Jafar on myös muista piittaamaton, ja tekee mitä tahansa päästäkseen valtaan.