FANDOM

Lion Villain named Scar
Scar on Leijonakuningas -elokuvan pääpahis. Hän on Simban setä, Mufasan veli ja kruununperimysjärjestyksessä seuraava, ja hän tahtoo kovasti Jylhämaan kuninkaaksi. Hän on pesun kestävä ilkimys, viekas, niljakas, keimaileva ja valmis mihin tahansa saadakseen valtaa. Vaikka sitten se vaatii liittoutumista hyeenojen kanssa ja oman veljensä tappamista. Scarin englanninkielinen ääninäyttelijä on Jeremy Irons, ja suomenkielinen ääninäyttelijä on Jukka-Pekka Palo. Scarin loi Jonathan Roberts ja hänet piirsi Andreas Deja. Ääninäyttelijänä toimi alkuperäisessä englanninkielisessä versiossa Jeremy Irons ja suomenkielisessä Jukka-Pekka Palo.

Tarina Muokkaa

Simban synnyttyä Scar oli raivoissaan, koska ei pääsisikään kuninkaaksi veljensä Mufasan jälkeen. Niinpä Simban kasvettua riittävästi Scar kertoi hänelle elefanttien hautausmaasta. Simba on kuullut isältään, että se on paha paikka, joka on Jylhämaan rajojen ulkopuolella, ja kieltänyt häntä menemästä sinne. Simba kuitenkin uhmaa isänsä tahtoa ja lähtee ystävänsä Nalan kanssa hautausmaalle. Siellä kolme hyeenaa, alkavat hätyyttää heitä. Mufasa kuitenkin pelastaa heidät. Scar huomaa hyeenakäskyläistensä epäonnistuneen, ja houkuttelee Simban mukanaan kuivaan vuonoon, jonka yläpuolella gnuut laiduntavat. Scar jättää Simban kanjoniin, ja antaa merkin hyeenoille, jotka alkavat hätyyttää gnuita. Mufasa saapuu pelastamaan Simbaa, mutta kuolee itse, kun Scar heittää hänet alas kielekkeeltä. Simba pakenee autiomaahan luullen, että on syyllinen isänsä kuolemaan. Myöhemmin hän palaa Jylhämaahan aikuisena haastamaan Scarin ja vaatimaan kuninkuutta itselleen. Scar kuolee, kun hyeenat tappavat hänet elokuvan lopussa. Seuraava elokuva Leijonakuningas 2: Jylhäkallion ylpeys käsittelee Ziran, Kovun ja muiden ulkolaisten elämää Scarin kuoleman jälkeen.

Televisio-sarjassaMuokkaa

Siellä kolme hyeenaa, jaksossa: Jiminy Cricket ja Ask Von Drake, alkavat hätyyttää heitä. Mufasa kuitenkin pelastaa heidät. Scar huomaa hyeenakäskyläistensä epäonnistuneen, ja houkuttelee Simban mukanaan kuivaan Rafiki vuonoon, jonka yläpuolella gnuut laiduntavat. Scar jättää Simban kanjoniin, ja antaa merkin hyeenoille, jotka alkavat hätyyttää gnuita.

GalleryMuokkaa

Wiki
Disney Wikissä on aiheeseen Scar liittyviä kuvia.