FANDOM

Touho
Touho Ankka
Taustatiedot
Elokuvissa
Televisio-ohjelmissa
Videopeleissä
Näyttelijä
Animaattorit
Ääninäyttelijä
Suunnittelija
Inspiraatio
Hahmotiedot
Koko nimi
Muut nimet
Luonne Tohelo, kömpelö, auttavainen
Ulkonäkö Touho on pukeutunut yleensä punaiseen paitaan ja myssyyn, joissa on mustia raitoja. Touholla on pitkät mustat hiukset
Kansalaisuus
Laji
Syntymäpäivä
Ammatti Toimittaja
Suuntaus
On osana
Tavoite
Koti Ankkalinna
Sukulaiset Unto Ankka (isä)
Aino Ankka (äiti)
Sisuvius Ankka (veli)
Aku Ankka (serkku)
Hannu Hanhi (serkku)
Della Ankka (serkku)
Aaron Ankka (setä)
Kaino-Vieno Ankka (isoäiti)
Hepsu Ankka (isoisä)
Lemmikit
Liittolaiset Iines Ankka
Pelle Peloton
Kätyrit
Viholliset
Pitää Auttamisesta
Ei pidä Epäonnistumisesta auttaessaan
Voimat ja kyvyt
Aseet
Kohtalo
Lainaus

Touho Ankka on Aku Ankka-sarjakuvissa vuonna 1963 ensikertaa esiintynyt Aku Ankan serkku. Touho on Unto ja Aino Ankan lapsi, sekä Sisuvius Ankan touhukas, mutta kömpelö veli.

Ensikertaa Touho esiintyi Dick Kinneyn ja Al Hubbardin tarinassa Touho-serkun toilauksia, joka julkaistiin Suomessa vuonna 1966. Ensiesiintymisensä jälkeen Touho pn esiintynyt lähinnä ranskalaisissa, italialaisissa ja brasilialaisissa tarinoissa.

Taustaa Muokkaa

Touho on innokas ja auttavainen, mutta epäonnistuu usein auttaessaan, mistä mm. Aku usein hermostuu. Touho onnistuu (Akun tavoin) sotkemaan yksinkertaisetkin arkipäivän asiat, mutta Akun toilailuja harvoin esitetään Touhon rinnalla, mikä saa tämän näyttämään todelliselta tunarilta.

Touho esitetään tarinoissa usein ajastaan jäljessä olevana optismista, beatnik- ja hippikulttuureista pitävänä toheltajana, jonka älyykkyystaso on Akuakin alhaisempi. Touho harvoin kykenee ymmärtämään vaaraa ja aiheuttamiensa onnettomuuksien seuraksia, minkä vuoksi ystävät ja sukulaiset harvoin pyytävät häneltä apua. Tästä huolimatta Touho on herkkä.

Touho on varsinaiselta ammatiltaan toimittaja, mutta, tämä on pariin otteeseen nähty, myös setänsä Roopen apulaisena. Akun tavoin Touhokin on nähty useissa eri ammateissa ja toimissa.

Triviaa Muokkaa

  • Touholla on supersankari alter-ego Red Bat, joka esiintyy brasilialaisissa tarinoissa Taikaviitan apurina.
  • Touho työskentelee Akun kanssa agenttina joko ATP:ssä (Ankan tiedustelupalvelu) tai PAM:issa (Päihitämme Avaruuden Muukalaiset). ATP:ssä Touho käyttää salanimeä ToTa 12 eli Toistaitoinen.
DuckHunting

Touho yllättää Akun

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki