FANDOM

256px
Toy Story – Leluelämää
Ohjaaja Ron Clements
John Musker
Tuottaja Melinda Rediger
Kirjoittaja Ron Clements
John Musker
Säveltäjä Frank Churchill
Paul Smith
Leigh Harline
Kuvaaja
Leikkaaja
Studio
Jakelija
Julkaisupäivä(t) 21. joulukuuta 1937 (USA)
16. lokakuuta 1938 (Suomi)
Kesto 83 min
Alkuperäiskieli englanti
suomeksi
Budjetti 1 488 000 yhdysvaltain dollaria
Tuotto
Edeltäjä
Seuraaja Toy Story 2

Toy Story – leluelämää (engl. Toy Story) vuodelta 1995 oli ensimmäinen kokonaan tietokoneella tehty täyspitkä animaatioelokuva. Se on myös ensimmäinen tuotantoyhtiö Pixarin pitkä elokuva. Elokuva luotiin Silicon Graphicsin työasemilla.

Ohjaaja John Lasseter sai tästä elokuvasta erikois-Oscarin (Academy Special Achievement Award) 1996. Elokuvassa lelut heräävät henkiin, kun niiden omistajat eivät ole paikalla.

Suomenkielisen version on ohjannut ja kääntänyt Pekka Lehtosaari.

JuoniMuokkaa

Elokuvan päähenkilö on cowboylelu Woody, jonka omistajalla Andyllä on syntymäpäivät. Andy saakin syntymäpäivälahjaksi sen hetkisen mahtavimman uutuuslelun, avaruusrangeri Buzz Lightyearin. Buzz itse ei usko olevansa lelu, vaan oikea avaruusrangeri, jonka tehtävänä on pelastaa maapallo ilkeältä keisari Zurgilta. Muut lelut, Woodya lukuun ottamatta, ihastelevat tulokasta, ja Buzzista tulee Andyn uusi suosikkilelu.

Kateellisena Woody toteuttaa suunnitelmansa, jonka seurauksena Buzz putoaa talon ikkunasta pensaaseen. Muut lelut suuttuvat tästä Woodylle luullen häntä tappajaksi, ja aikovat hyökätä tämän kimppuun. Kuitenkin paikalle saapuu Andy, joka vie Woodyn autoon. Woody ymmärtää, ettei voi palata takaisin taloon, ennen kuin Buzz on hänen mukanaan.

Tällä välin Buzz onnistuu pääsemään autoon, ja hänen ja Woodyn välille syntyy tappelu, jonka seurauksena he putoavat autosta. Kaksikko jää huoltoasemalle ja heidän on tehtävä yhteistyötä päästäkseen kotiin. Aikanaan Buzzkin huomaa, että hän on vain lelu.

Woody ja Buzz joutuvat pahan Sidin kotiin. Hän on tunnettu lelujen tuhoajapoika, ja hänen taloon joutuessaan, on Woodyn ja Buzzin pakko käyttää yhteistyötä, päästäkseen takaisin kotiin. Sid meinaa räjäyttää Buzzin raketilla ilmaan, samaan aikaan kun Andy on juuri lähtemässä uuteen kotiinsa. Woody kuitenkin pelastaa Buzzin Sidin lelujen avulla, ja yhdessä he lähtevät jahtaamaan muuttorekkaa. Woody ei pääse kyytiin, joten Buzz hyppää pois kyydistä. He jäävät jälkeen autosta, joten päättävät lähteä raketilla rekan perään. He kiitävät taivaalle, ja laskeutuvat turvallisesti Andyn autoon. Hän riemuitsee lelujen löytymistä, ja hän ottaa molemmat, Buzzin ja Woodyn lempilelukseen.

ÄäninäyttelijätMuokkaa

Suomalainen ääninäyttelijäMuokkaa

LaulutMuokkaa

  • Sulla on Ystävä (You Got a Friend in Me) - Esittäjänä Pepe Ahlqvist
  • Ei Käy (Strange Things) - Esittäjänä Pepe Ahlqvist
  • Enää Lentää En Voi (I Will Go Sailing No More) - Esittäjänä Pepe Ahlqvist

Jatko-osatMuokkaa

Toy Storylle tehtiin kaksi jatko-osaa: Toy Story 2 (1999), joka tuotti enemmän kuin edeltäjänsä, sekä Toy Story 3 (2010). Toy Storyistä on tehty myös videopelejä sekä ainakin kaksi spin-off-elokuvaa: Buzz Lightyear Avaruusranger: Seikkailu alkaa, joka sijoittuu kuviteltuun maailman, jossa Buzz Lightyear on oikea avaruusrangeri sekä Toy Story of Terror!, jonka tapahtumat sijoittuvat Toy Story 3 elokuvan jälkeiseen aikaan, sekä lyhytelokuva Toy Story That Time Forgot.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki