FANDOM

256px
Varjoankka
Taustatiedot
Perustuu
Käsikirjoittaja
Ohjaaja
Kehittäjä Walt Disney Television Animation
Genre Nuorten piirretty
Seikkailu
Jännitys
Tuottaja
Säveltäjä
Tuotantoyhtiö
Tuotantokausia 3
Jaksoja 91
Kesto 22 min
Tunnusmusiikki

Varjoankka (engl. Darkwing Duck) on Disneyn vuosina 1991–1992 tuottama piirrossarja. Sarja on Ankronikka-sarjan spinoff-sarja. Sarja perustuu Varjoankan ja hänen apurinsa Heimo Huiman seikkailuihin Ankkalan kaupungissa (engl. St. Canard).

Sarjan tunnetuin repliikki, joka mainitaan jokaisessa jaksossa on ”Let’s get dangerous!” (suomenkielisessä versiossa ”Ollaan vaarallisia!”).

Sarjan päähenkilötMuokkaa

  • Varjoankka: (Darkwing Duck) Sarjan päähenkilö, joka suojelee Ankkalaa ilkeiltä rikollisilta. Luonteeltaan (omien sanojensa mukaan) itsekeskeinen ja pateettinen hölmö. Haluaa yleensä pelastaa kaupungin yksin, vaikka joskus onkin pakotettu vastaanottamaan apua muilta. Varjoankka on siviilielämässä nimeltään Urho Sorsimo (Drake Mallard).
  • Heimo Huima: (Launchpad McQuack) Varjoankan apuri ja ehdoton ihailija. Varjoankka tutustuu Heimoon ensimmäisessä jaksossa, kun tämä putoaa hänen lentoverstaansa katosta läpi. Heimon pyynnöistä huolimatta Varjoankka ei vielä tuolloin hyväksy häntä apurikseen. Myöhemmin Heimo kuitenkin vapauttaa Varjoankan vankilasta takuita vastaan, jolloin tämä hyväksyy Heimon apurikseen. Heimo Huima on suunnitellut Varjoankan aluksen, Ukkosvaakun. Heimo on tuttu Ankronikka-piirrossarjasta, jossa hän oli Roope Ankan lentäjä.
  • Mimosa Aivohanhi: (Gosalyn) Orvoksi jäänyt tyttölapsi, joka asui orpokodissa. Ensimmäisessä jaksossa rikollinen Taurus Bulba yrittää saada Mimosan itselleen, mutta Varjoankka pelastaa hänet. Mimosa ja Varjoankka tutustuvat toisiinsa, ja hän saa olla Varjoankan luona turvassa siihen asti, kunnes Varjoankka saa rikollisen kiinni. Myöhemmin Varjoankka ottaa kuitenkin Mimosan omaksi kasvattilapsekseen.
  • Turboankka: (Gizmo Duck) Ankronikka-piirrossarjasta tuttu henkilö, joka oli Roope Ankan pankkiirina siviilissä, mutta esiintyi myös sankari Turboankkana, joka yritti pelastaa kaupungin rikollisilta. Eräässä jaksossa he tapaavat taistellessaan pahaa Varjoankkaa vastaan, jolloin Varjoankka ja Turbo joutuvat tekemään yhteistyötä, vaikka ensin Turbo luuleekin Varjoankan kuuluvan rikollisiin piireihin hyvin pitkälle sarjan loppua.

Varjoankan vihollisiaMuokkaa

  • K.A.N.A (F.O.W.L.); Rikollisjärjestö, jonka jäseninä toimii lintumaisia rikollisia.
  • Megavoltti (Megavolt); Roisto, joka kykenee laukaisemaan sähköshokkeja. Rikollinen nero.
  • Puskajuuri (Dr. Reginald Bushroot); Tiedemies, joka tutki kasveja ja muuttui lopulta itse ankan ja kasvien risteytykseksi. Kykenee manipuloiman kasveja.
  • Nega-Ankka (Negaduck); Varjoankan arkkivihollinen, älykkäin ja vaarallisin. Muistuttaa ulkonäöltään varjoankkaa.
  • Kaakatti (Quackerjack); Hullu lelujentekijä ja pelleilijä, joka käyttää leluja rikoksiin. Yleisin niistä on mekaaniset tekohampaat.
  • Litkuliini (The Liquidator); Kaikuääninen vesimassa, joka ilmenee jonkilaisen koiran muodossa. Käyttää mainosmaisia ilmaisuja. Hallitsee vettä.
  • Susiankka
  • Taurus Bulba
  • Teräsnokka (Steelbeak); Järjestö K.A.N.A:n paras agentti, jonka tavaramerkki on teräksestä tehty nokka. Hän johtaa ja käskyttää typeriä keltapukuisia munamiehiä, joilla on päässään silmät peittävä munanmuotoinen kypärä

Muita Disney-hahmojaMuokkaa

Eräässä jaksossa autotien vieressä seisoi mainos, jossa oli kuva Roope Ankasta. Eräässä jaksossa myös televisioruudusta näkyy Tikun ja Takun kasvokuvat. Yhdessä jaksossa Varjoankka ja agentti Turo Pontti matkustavat Vilpert Härskin saarelle, jossa lomailevat muun muassa Karhukopla, Milla Magia ja Kulta-Into Pii.

JaksotMuokkaa

Sarja SuomessaMuokkaa

Sarjaa on esitetty 1990-luvun puolivälissä MTV3-kanavalla tekstitettynä, myöhemmin sitä ei ole esitetty uusintana pyynnöistä huolimatta. Sarjan jaksoja suomenkielisellä jälkiäänityksellä on julkaistu koti- ja vuokrakäyttöön tarkoitettuina VHS-kasetteina. Mahdollisesta DVD-julkaisusta ei ole tietoa. Kaapelikanava Toon Disneyllä on esitetty jaksoja sekä suomenkielisellä puheella että tekstitettynä.

Suomessa julkaistut VHS-kasetit Muokkaa

  • Nega-Ankan synty
  • Ankka Vankka Vaarojen
  • Oikeusankat yhtykää!
  • Kaikkien supersarjojen äiti

Suomenkieliset ääninäyttelijätMuokkaa

Vastaanotto ja arvosteluMuokkaa

Wizard Magazine listasi vuonna 2001 Varjoankan sijalle 54 laatimassaan kautta aikain sadan parhaan animaatiosarjan listalla.[5] Se listattiin tammikuussa 2009 IGN-sivuston laatiman sadan parhaan animaatiosarjan listalle sijalle 93.[6]

Videopeli Muokkaa

  • Sarjasta tehtiin videopeli nimeltä Darkwing Duck NES (Nintendo Entertaintment System) -konsolille ja Game Boylle.

LähteetMuokkaa

  • 1.Jump up ↑ DARKWING DUCK. THE BIRTH OF THE NEGADUCK (1993) Elonet.
  • 2.Jump up ↑ DARKLY DAWNS THE DUCK (1993) Elonet.
  • 3.Jump up ↑ JUSTICE DUCKS UNITE (1993) Elonet.
  • 4.Jump up ↑ Darwing Duck - Comic Book Capers (1993) Elonet.
  • 5.Jump up ↑ Wizard Magazine's Top 100 cartoons list syyskuu 2001. Viitattu 30.6.2009. (englanniksi)
  • 6.Jump up ↑ TOP 100 Animated Series IGN Tammikuu 2009 Viitattu 30.6.2009 (englanniksi)

Aiheesta muuallaMuokkaa

  • Los Angeles Times: V Reviews : Disney's 'Darkwing Duck' Can't Fly Very High (englanniksi)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki